Brugerlogin

Indtast dit brugernavn og kodeord her for at logge ind på websitet:
Log ind

Har du glemt dit kodeord?

 

Nadveren er:

 

- Jesu befaling

Skærtorsdag aften fejrede Jesus påskemåltid sammen med sine disciple, og i dén forbindelse gør han noget bemærkelsesværdigt. Han tager det jødiske påskemåltid og fylder det med nyt indhold.

Påskemåltidet, som handlede om Guds udfrielse af israelitterne fra Egypten, skulle nu handle om Jesu udfrielse af os, som lever under syndens og dødens slaveri.

"Gør dette!" sagde Jesus. Jesus ville have, at hans disciple skulle gøre, lige som Jesus gjorde ved påskemåltidet: Tage usyret brød og vin og fejre nadver (se 1 Kor 11,23-25).

 

- et mindemåltid

Gør dette til min ihukommelse! - Nadveren er et måltid, som minder os om Jesus. Se nøje på det brød, som uddeles ved altergangen. På de fleste alterbrød er der præget et billede af Jesus på korset. Det var dér, han gav sit legeme i døden for vores skyld. Det skal vi mindes ved nadveren. Men nadveren er meget mere:

 

- Jesu legeme og blod

Nadveren er delagtighed i Jesus. Dette er mit legeme - dette er mit blod, sagde han om brødet og vinen. Det er det, vi får ved nadveren. Vi får Jesus!

Det er ikke til at forstå, for det er jo stadig brød og vin - og alligevel siger Jesus, at det er han legeme og blod. Der er mange, som har spekuleret meget over, hvordan det kan hænge sammen, men den slags spekulationer kommer der ikke noget ud af. Vi må nøjes med at tro Jesus på ordet, at når vi modtager nadveren, modtager vi også vores frelser.

Vinen er Jesu blod.
I Egypten gik dødsenglen forbi de huse, hvor påskelammets blod var smurt på dørstolperne.
Jesu blod har med hans død på korset at gøre. Det er ikke tilfældigt, at Johannes Døber peger på Jesus og siger: "Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd" (Joh 1,29). Og Paulus skriver: "Også vort påskelam er slagtet, Kristus" (1 Kor 5,7). På korset tog Jesus straffen for vores synd, og på grund af hans blod (et udtryk for hans død) kan vi blive frelst.

Brødet er Jesu legeme.
I Egypten var det usyrede brød symbol på, at alting blev anderledes - nyt. De gik fra slaveri til frihed. Det samme sker i nadveren, når vi modtager brødet. Vi modtager Jesus, som gør alting nyt!

 

- et befrielsesmåltid

Jesus giver os del i hans offer på korset og dermed syndernes forladelse - det er befriende. Når vi modtager Jesus, får vi syndernes forladelse og et ret forhold til Gud.

 

- et fællesskabsmåltid

Nadveren er fællesskab med Jesus og med andre kristne (1 Kor 10,17).

Her samles alle kristne for at være sammen med Jesus på en helt speciel måde. Han vil være sammen med hver enkelt af os. Og vi er med i det store fællesskab af kristne, som samles om ham.

Knæfaldet ved nadverbordet er oftest formet som en halvcirkel. Vi skal forestille os, at cirklen fortsætter - ud til alle de andre kristne. Alle dem, som samles til nadver i kirkerne ud over hele jorden. Alle dem, som har været med ved alterbordet de sidste 2000 år - og dem, som kommer til i fremtiden. Ja, vi kan forestille os, at nadverbordet rækker helt ind i himlen. Det er et enormt fællesskab, og vi hører sammen. Børn, unge, ældre, fattige, rige, folk i alle lande og til alle tider. Og så det vigtigste: Jesus er der også. Det er altid godt at vide, at vi ikke er alene, når vi tror på Jesus.

 

- mindst og størst

Det er verdens mindste måltid, men alligevel verdens vigtigste! Det ser ikke ud af så meget, men det er fantastisk stort, det, som vi modtager.

 

- et styrkemåltid

"Jeg er livets brød", siger Jesus, "den, der spiser af det brød, skal leve til evig tid" (Joh 6,48-51). Det er svært - eller umuligt - at forstå. Det er større end vore tanker. Men bare vi vil tage imod det, så får vi det hele.

 

- en forsmag på himlen

I Bibelen sammenlignes himlen med en bryllupsfest - den flotteste fest, vi kan forestille os. Da skal vi holde evig fest sammen med Jesus og alle dem, som tror på ham. Ved nadveren er det de samme, vi er sammen med. Det er en forsmag på himlen - et festmåltid - bare med ganske enkle midler. Så kan alle være med, og ingen får hverken mere eller mindre end andre. Alle får det hele!

 

- et sted for stilhed, bøn og tak

Ved nadveren er vi sammen med Jesus på en måde, som går ud over vores forstand. Det er en hellig handling at gå til alters. Det betyder, at vi ikke må ringeagte hverken nadveren eller dem, som går til alters, ved at opføre os upassende. Nadveren er stille og højtidelig, og mange benytter anledningen til at bede og sige tak til Gud.

 

- også for dig!

Nej! Jesus uddelte den første nadver til sine disciple - og de var langt fra gode nok i sig selv. Men de ville gerne være sammen med Jesus. Det var det afgørende.

Det samme gælder i dag: Alle døbte, som gerne vil modtage, hvad Gud har at give, har adgang til nadveren.

Mange er blevet bange for at gå til alters, fordi Paulus skriver:
"Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. Enhver skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret. For den, der spiser og drikker uden at agte på legemet, spiser og drikker sig en dom til" (1 Kor 11,27-29).
Det ord advarer os imod en forkert måde at fejre nadveren på - nemlig at være ligeglad og ikke tage det så nøje. Det siger derimod ikke noget om at være mere eller mindre værdig til at gå til alters. I os selv er ingen af os værdige til at være sammen med Gud - vi er syndere. Men når vi tror på Jesus, så er vi værdige, for han vil tilgive os. Hvis man føler sig uværdig til at gå til alters, så har man jo netop brug for tilgivelsen, og så er man specielt velkommen! Ved nadverbordet samles syndere for at være sammen med ham, som er synderes ven!

Hvem kan gå til alters? Skal man være mega-troende? Skal man være specielt religiøs? Skal man være god nok eller måske bedre end andre? Skal man først være konfirmeret? Ved nadveren er vi sammen med Jesus på en måde, som går ud over vores forstand. Det er en hellig handling at gå til alters. Det betyder, at vi ikke må ringeagte hverken nadveren eller dem, som går til alters, ved at opføre os upassende. Nadveren er stille og højtidelig, og mange benytter anledningen til at bede og sige tak til Gud.I Bibelen sammenlignes himlen med en bryllupsfest - den flotteste fest, vi kan forestille os. Da skal vi holde evig fest sammen med Jesus og alle dem, som tror på ham. Ved nadveren er det de samme, vi er sammen med. Det er en forsmag på himlen - et festmåltid - bare med ganske enkle midler. Så kan alle være med, og ingen får hverken mere eller mindre end andre. Alle får det hele! Nadveren er en rasteplads i kristenlivet. Ethvert liv skal have næring for at leve. Det gælder også det kristne liv. Kristenlivet finder næring ved samvær med Kristus (ligesom kærligheden mellem to mennesker får næring ved at de er sammen). Og ved nadveren er han ikke bare sammen med os. Han giver os sig selv på en helt speciel måde.

 

Tilbage til - Nadver

 

 

INFO-TJENESTE

Her kan du nu tilmelde dig Email-info om gudstjenester og arrangementer.  

* påkrævet

Vælg, hvordan du vil modtage information fra de4kirker.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet via linket nederst i mailen.

Del dette:

PRIVATLIVSPOLITIK

Gudstjenester

BegivenhedDato

Gudstjeneste i Tolstrup kirke

De 9 læsninger

24. nov 10:30
11:30
24. nov 10:30 -
11:30

Gudstjeneste i Thise kirke

1. dec 10:30
11:30
1. dec 10:30 -
11:30

Gudstjeneste i Stenum kirke

2. søndag i advent Lucia med skolens kor

8. dec 10:30
11:30
8. dec 10:30 -
11:30

Gudstjeneste i Thise kirke

2. søndag i advent Lucia med kirkens børnekor

8. dec 14:00
15:00
8. dec 14:00 -
15:00

Gudstjeneste i Ø. Hjermitslev kirke

3. søndag i advent

15. dec 10:30
11:30
15. dec 10:30 -
11:30

Andre arrangementer

BegivenhedDato

Babysalmesang i Ø. Hjermitslev kirke

18. nov 10:00
11:30
18. nov 10:00 -
11:30

Kvindecafé i Kirkeladen

18. nov 14:30
16:30
18. nov 14:30 -
16:30

Menighedsrådsmøde i Kirkeladen

20. nov 19:00
21:00
20. nov 19:00 -
21:00

Babysalmesang i Tolstrup kirke

25. nov 10:00
11:30
25. nov 10:00 -
11:30

Babysalmesang i Thise kirke

2. dec 10:00
11:30
2. dec 10:00 -
11:30

Babysalmesang i Stenum kirke

9. dec 10:00
11:30
9. dec 10:00 -
11:30

KIRKEKALENDEREN APP

Få gudstjenester, møder og sogneoplysninger direkte på din smartphone.

Android
Iphone

 

Læs mere her

KIRKESIDEN

 

 

 

 

BRØNDERSLEV PROVSTI